Saturday, June 2, 2012

Terasa dengan kata2 Allah atau Hadith yang disampaikan??


Assalamualaikum semua..
Kali ini sy ingin sharekan sesuatu yang saya baru faham dan mungkin boleh difahami oleh sesiapa sahaja di luar sana.


Contoh disini saya sharekan hadith: "Empat karakter,barangsiapa memilikinya maka dia itu adalah seorang munafiq yang tulen.Barangsiapa yang memiliki salah satu daripada karakter itu,maka dia berada di atas slah satu cabang nifaq sehingga dia benar-benar meninggalkannya : Apabila bercakap dia berdusta,apabila berjanji dia mungkiri,apabila berpakat dia khianat,apabila bertengkar,dia melampau" [Hadith riwayat al-Bukhari(3007) dan Muslim(58) dengan lafaz Muslim]..


Apa perasaan anda selepas membaca hadith ini??
 Anda rasa, " Alah saje lah tu,nak perli2 aku", "Nak sakitkan hati aku,buat aku terasa" " Unacceptable!" ATAU...............
"Alhamdulillah ada peringatan untuk sifat buruk aku ni, kena berubah".. "I'm Glad!"
1. Kenapa kita terasa dengan mana2 hadith atau ayat Allah? Sebab - kita buat perkara itu. kalo kita tak buat mustahil kita akan terasa bukan?


2. Tapi macam mana penerimaaan kita? Kita terima secara positif atau negatif?


3. Sebenarnya kita patut bersyukur apabila kita terasa dengan kata2 tersebut,kerana hati kita masih lembut dan sensitif untuk perubahan, bandingkan kalo kita tak terasa pun dengan apa yg kita buat,sampai bila2 pun kita takkan berubah.


4. TUJUAN Allah dan Rasul smpaikan sesuatu perkara adalah untuk beri peringatan kepada kita,bukan untuk memerli kita. Supaya kita dapat lakukan sesuatu yang lebih baik. Cuba bayangkan tiada peringatan,maka di akhirat kelak kita akan di azab,tanpa kita tahu perkara itu salah. Apakah penerimaan kita pada masa itu?


Contoh lain : " Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya dijalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai,pada setiap tangkai ada seratus biji.Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Mahaluas Maha Mengetahui." (2: 261).

Apakah perasaan anda selepas membaca ayat ini??
Anda rasa: "Allah saje je tulis gini,nk suruh aku bersedekahlah tu" ATAU...............
"Alhamdulillah,Allah ingin melipatgandakan sedekah aku, InsyaAllah aku akn diberi ganjaran".
Semua ini adalah terpulang kepada individu ttag cara penerimaan masing2, sama ada dari segi positif atau negatif. Persoalan ini jawapannya tiada pada saya,tetapi pada pembaca sendiri.. sy cuma ingin berkongsi..Fikir-fikirkanlah ye. . :)


P/S: Kepada sesiapa juga yang terasa kepada post ini.kita juga patut bersyukur kerana Allah telah gerakkan hati kita untuk membaca entri ini dan mengambil pengajaran daripadanya..Entri ini untuk semua termasuk diri saya juga, Marilah kita sama2 mengingatkan antara satu sama lain. 

Friday, May 25, 2012

Bayi lahir bersama Al-Quran Allah Maha Besar!!

Ulama terkenal dari Nigeria pada Senin (14/5) bergumul di Mushin, Provinsi Lagos, barat daya Nigeria, untuk menyaksikan upacara penamaan seorang bayi.

Bayi tersebut bukan bayi biasanya sehingga harus masuk pemberitaan di media, namun bayi yang terlahir pada 7 Mei 2012 tersebut terlahir dengan membawa sebuah Quran kecil di tangannya dari rahim ibunya. Allahu akbar!

Setelah menyampaikan sebuah kultum, seorang ulama Nigeria, Ustadz Abdul Rahman Olanrewaju Ahmed, memberikan nama kepada bayi tersebut dengan nama Abdul Wahab Iyanda Aderemi Irawo.

Dalam pemberian nama tersebut, Ustadz Abdul Rahman juga menasihati sang ibu dari jabang bayi tersebut bahwa bayinya bukanlah seorang nabi meskipun ia terlahir dari rahimnya sambil memegang Quran.

Beliau juga menambahkan bahwa hal tersebut merupakan kehendak Allah, untuk mengirim bayi tersebut ke dunia dengan cara yang menakjubkan, yakni terlahir dengan membawa Quran dari rahimnya.

Ulama lain yang ikut dalam acara tersebut antara lain Sheikh Abdulraman Sulaiman Adangba, Ketua dari Komunitas Nasrulifathi Ustadz Alhaji Abdullahi Akinbode, dan Dr Ramoni Tijani dari Komunitas Islam Alifathiquareeb.

Sebelumnya pada Ahad (13/5), ibu dari sang jabang bayi ini menyatakan diri memeluk Islam setelah melihat bayinya terlahir dengan membawa Quran dari rahimnya.

Kini, sang ibu 32 tahun yang dulu bernama Kikelomo Ilori ini kemudian berganti menjadi Sherifat.

Hal serupa juga dilakukan oleh nenek sang jabang bayi yang dulu memeluk agama Kristen sekarang menjadi seorang Muslim dan mengganti namanya dengan nama Islami.

Di luar rumah sang jabang bayi, bejibun pedangang tumpah ruah menjual berbagai suvenir tentang bayi tersebut, mulai dari kaos, tasbih, dan foto-foto sang jabang bayi yang terlahir membawa Quran tersebut.

Kelahiran sang jabang bayi tersebut hingga saat ini masih mengundang kontroversi, dimana para sekularis menganggap sesuatu yang mustahil bagi seorang bayi terlahir dengan memegang (membawa) Quran dari rahim sang ibu.

Namun di lain pihak, banyak yang berpendapat bahwa apa pun bisa terjadi jika Allah berkehendak. Wallahu’alam bish shawwab.

Sunday, February 26, 2012

New Semester Starts


Your holiday is over??
Urgh! being lazy to start your new semester??
With the painstaking 8 am class.
I knew,all of us are still in the "holiday mode",
'the wake up time at noon is normal,'
'sleep late at night is -usually-',
but starting today,you need to manage it back!!

Come on friends here are some tips for you,to start your new semester.

Review your syllabus.
Review your past syllabus. After a long break,do you still remember the last chapter that you have learned. Yes! still in mind. "Are you sure??" ..Really,really sure?..haha. If no,please review it back okay, ----->to keep up your studies.

Set your resolution.
Set your highly ambitious goal to do better for your new semester. To be the best student among the others.To pass you examination with flying colors. To achieve this resolution..it 's totally depends on your own effort,so GO with it.

Time management.
Have your own -long list- and place the priority on the things that benefits you the most on the top list.
Manage your rest time. I mean, just like the chinese people always said "早睡早起". ( Sleep early,wake early).
Make sure,to start revising early, rather than waiting until the last minute,
Come on..please ---->Avoid that nervous face (*_*) when it is said to have an examination TOMORROW!!!!

So,there we go~
Welcome back ya. :P



Wednesday, February 8, 2012

Love letter from Allah


Salam Saudara Seagamaku~

Petang tadi sy membaca surat yang di utuskan dari Pencipta kita.. Tiba-tiba hati menjadi sayu,entah kenapa..mungkin telah sekian lama halaman ini tidak diselak , dibaca , dan difahami.
Mata saya tertumpu pada potongan ayat ini :

-Allah pelindung orang yang beriman.Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya (iman) . Dan orang - orang yang kafir,pelindung-pelindungnya adalah setan,yang mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan.Mereka adalah penghuni neraka.Mereka kekal di dalamnya -

Dimanakah kedudukan kita sekarang?
Dilindungi Allah atau Setan?
Di dalam cahaya atau kegelapan?

Tepuk Dada, Tanya Diri.

Tuesday, February 7, 2012

Anda pernah meluncur??

Nan Shan-Beijing (China)





Salam semua, hari ini saya nak berkongsi pengalaman yang menarik tapi meninggalkan kesan yang mendalam,tapi kesan tu terpulang pada individu. :)

Khamis lepas,Saya,Laili,Fuzan,Kak Na dan Abg Z,telah pergi meluncurkan diri,hehe..kitorang pergi ke Nan Shan (Gunung Nan), Beijing untuk bermain Ski.

Kami bertolak seawal 7.30pg dan tiba disana pd jam 10.43tghari, perjalanan tidak memenatkan.yang memenatkan kami adalah proses tawar menawar bersama jurulatih di situ, Harga latihan yang ditawarkan adalah 700yuan 1 jam..haa, korang rasa berpatutan ke tak? Saya rasa sangat tidak berpatutan sebabnya,ada kawan sy yg pernah mndapatkan khidmat tersebut dengan hanya 10 yuan shaja.

Setelah lama bertentang suara,akhirnya kami.......TIDAK mengambil khidmat latihan yg ditawarkan itu ( Mahal sangat kan?)

Sejuk tak? tak perlu tanya,memang sejuk kerana kami berada di dataran ais,di pergunungan salji,jadi memang kompom sejuk ye..

Perkara pertama yg berlaku ke ats kami adalah JATUH. Ye,semua jatuh pada luncuran pertama..hehee :) selepas itu?? teka sendiri ye. Kemudian kami menaiki kereta kabel,sambil menikmati pemandangan pergunungan. Subhanallah,hebatnye ciptaan Allah,pemandangan di situ sangat cantik dan menakjubkan.

Balik tu semuanye sakit2 badan, dan Saya???? Saya demam selama dua hari.:P

Sekian.

Monday, January 30, 2012

-PELANGI -


Apa warna kesukaan awak?
U suka warna ape ye? i suka warna....
kamu suka warna yg mcm mne???
adik suka warna merah eh?


Pernah tak korang di tanya berkaitan warna? Tentu pernah kan, saya juga begitu, jika orang tanya, ape warna kesukaan awak, sy akn jawab, "SAYA SUKA WARNA PELANGI".

Kenapa??

Cuba lihat betul2 warna2 pelangi,setiap warna menpunyai identiti dan maksud tersendiri,dan yang paling unik,warna pelangi ada tujuh (Merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu), tetapi apabila kita campurkan ketujuh2 warna tersebut,ia akan menghasilkan satu warna iaitu PUTIH. Warna putih selalu dilambangkan dengan kesucian dan kebersihan, tapi dengan tujuh warna yg pelbagai boleh menghasilkan stu warna..Unik bukan?

Pelangi bukan sekadar warna, tetapi ia adalah salah satu Kehebatan Ciptaan ALLAH,yg istimewa. Pernah ada kata2, Apabila kita sedang menikmati hari yang ceria,matahari yang cerah.Tiba-tiba,Allah turunkan hujan yang lebat bersama guruh dan kilat.Kita pula tercari-cari dimana matahari.Tatkala,harapan hampa,hujan pun berhenti...Dan barulah kita faham,bahawa ALLAH ingin hadiahkan kita PELANGI.


Saya suka bunga,saya mahu bunga berwarna pelangi



Saya suka haiwan,saya mahu haiwan berwarna pelangi

Saya suka muzik,saya mahu muzik beralunan pelangi..

Hehe,tulis panjang2 pun tak menarik..Saya suka warna Pelangi, Awak pula?????